ALGEMENE VOORWAARDEN
DE ALGEMENE
LEVERINGS-, BETALINGS-, EN UITVOERINGSVOORWAARDEN VAN TOEPASSING OP DE
RECHTSVERHOUDING TUSSEN DE
OPDRACHTGEVER EN
HOFFELIJK ADVIES
Hoffelijk Advies (KvK
Amsterdam 34245046)
Anthonie van
Dijckstraat 3-hs
1077 ME Amsterdam
hierna te noemen:
Opdrachtnemer.
Artikel 1 –
Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende
termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
Opdrachtnemer: Hoffelijk advies.
Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer.
Opdracht: de in onderling overleg tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden die door de opdrachtnemer verricht
dienen te worden en de voorwaarden waaronder zulks dient te
geschieden.
Artikel 2 –
Algemeen
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte
en opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop opdrachtnemer
deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover
van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is
afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing
op alle opdrachten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden
dienen te worden betrokken.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn
slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere
voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene
voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige
bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van
toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige
c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel
mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke
bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3 -
Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij opdrachtnemer
in zijn aanbiedingen of prijsopgaven aan opdrachtgever uitdrukkelijk anders
heeft vermeld.
2. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn
vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de
aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden
bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn
exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het
kader van de opdracht te maken kosten, waaronder verzend-,
reis- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt
van het in de offerte opgenomen aanbod is opdrachtnemer daaraan niet
gebonden. De opdracht komt dan niet overeenkomstig deze
afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer
niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs tenzij
uitdrukkelijk overeengekomen.
6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor
toekomstige opdrachten.
Artikel 4 -
Uitvoering van de opdracht
1. Opdrachtnemer zal de opdracht naar beste inzicht en
vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de opdracht
dit vereist, heeft opdrachtnemer na overleg met de opdrachtgever het recht
bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens,
waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de opdracht, tijdig aan opdrachtnemer
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de
opdracht benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
opdrachtnemer het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten en/of de
uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te
brengen.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van
welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze
onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal
worden uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot
een volgende fase behoren opschorten tot dat de
opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft
goedgekeurd.
6. Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer
ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht
op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever
aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die
medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
7. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de
werkzaamheden, die door derden waaronder de onder artikel 4.2 genoemde
deskundigen, worden verricht voor zover deze zelf een
overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
Artikel 5 -
Wijziging van de opdracht
1. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat
het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen
tijdig en in onderling overleg de opdracht dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de opdracht wordt
gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor
worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo
spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de opdracht
financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal opdrachtnemer de
opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal
opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de
opdracht een overschrijding van dit honorarium tot gevolg
heeft.
5. In afwijking van lid 3 zal opdrachtnemer geen meerkosten
in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van
omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden
toegerekend.
Artikel 6 - Contractduur;
uitvoeringstermijn
1. De opdracht tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever
wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de opdracht
anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing
van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer
een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever opdrachtnemer derhalve schriftelijk
in gebreke te
stellen.
Artikel 7 –
Honorarium
1. Indien partijen niet schriftelijk anders zijn
overeengekomen, wordt het honorarium van de opdrachtnemer vastgesteld aan de
hand van
een uurhonorarium.
2. De opdrachtnemer doet op verzoek van de opdrachtgever te
voren opgave van de geschatte kosten voor de door hem en/of door zijn
personeel te verrichten arbeid, hetzij ten behoeve van een
bepaalde opdracht, hetzij per kalenderjaar c.q. boekjaar.
3. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn
exclusief BTW.
4. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever een voorgenomen
toekomstige verhoging van het honorarium of tarief schriftelijk kenbaar maken.
Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop
de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 8 –
Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 werkdagen na
factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin
is
gedeclareerd. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties
schorten de betalingsverplichting niet op.
2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling
binnen de termijn van 14 werkdagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in
verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van
1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke
rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden
berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment
van voldoening van het volledige bedrag, waarbij een
gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De kosten van een
herinnering, aanmaning en sommatie wegens het verzuim van de
opdrachtgever bedragen elke keer € 15,- welke ten laste van
opdrachtgever komen.
3. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de
opdrachtgever binnen 9 werkdagen na factuurdatum of ontdekking, doch
uiterlijk binnen 14 werkdagen na voltooiing van de
betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling
dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te
bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is
adequaat te reageren.
Artikel 9 –
Incassokosten
1. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de
(tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van
opdrachtgever. In ieder geval is opdrachtgever in het geval van een
geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten
worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse
Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd of
conform de tarieven van het ingeschakelde incassobureau.
2. Indien opdrachtnemer hogere kosten heeft gemaakt, welke
redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in
aanmerking.
3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en
executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 10 –
Opzegging
1. Beide partijen kunnen de opdracht te allen tijde
schriftelijk opzeggen.
2. Indien de opdracht tussentijds wordt opgezegd door
opdrachtgever, heeft opdrachtnemer recht op compensatie vanwege het daardoor
ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij
er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan
opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever
alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte
werkzaamheden. De voorlopige resultaten van de tot dan toe
verrichte werkzaamheden zullen dan ook onder voorbehoud ter beschikking
worden gesteld aan opdrachtgever.
3. Indien de opdracht tussentijds wordt opgezegd door
opdrachtnemer, zal opdrachtnemer in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor
overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden,
tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die
aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.
4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor
opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in
rekening gebracht.
Artikel 11 –
Aansprakelijkheid
1. Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is
deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe
schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het in de offerte of
andere
uiting van de opdrachtnemer gedaan begrote declaratiebedrag.
3. In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is
bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de
aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes
maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
4. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de
omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in
de zin van deze voorwaarden;
- De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige
prestatie van opdrachtnemer aan de opdracht te laten beantwoorden, tenzij deze
niet aan opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
- Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van
schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene
voorwaarden.
5. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte
schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen
en schade door bedrijfsstagnatie.
6. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de
aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is
aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
Artikel 12 –
Vrijwaringen
1. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken
van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door
de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij
de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers,
elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de
informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij
zijn van virussen en defecten.
Artikel 13 -
Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die
voorwerp van de opdracht zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment
waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk
worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever of van een door
opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht.
Artikel 14 –
Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige
verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een
omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch
krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen
voor
hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen,
alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien,
waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te
komen. Werkstakingen in het bedrijf van opdrachtnemer worden daaronder
begrepen.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te
beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt
nadat opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht
voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Indien deze periode
langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen
gerechtigd de opdracht te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van
schade
aan de andere partij.
5. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van
overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is
nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is
gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke
opdracht.
Artikel 15 –
Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle
vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun opdracht van elkaar of
uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als
vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit
voortvloeit uit de
aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een
rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan
door
de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te
verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk
dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht
van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding
of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd
tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 16 -
Toepasselijk recht
1. Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever
is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 17 –
Wijzigingen
1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de
Kamer van Koophandel te Amsterdam. Van toepassing is steeds de laatst
gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde
van het tot stand komen van de opdracht.