Veelgestelde vragen


ALGEMEEN

Wat is een Professional Organizer?
Een Professional Organizer als Hoffelijk Advies schept orde in wanordelijke situaties en heeft daar zijn beroep van gemaakt. Hoffelijk Advies levert advies en praktische hulp in het organiseren en ordenen van leef- en werkplekken. Daarnaast biedt zij ook begeleiding in het omgaan met informatie en tijd.

Een goede analyse van de situatie en aandacht voor de cliënt, wordt vertaald in praktische oplossingen. Door de gebruikte methode krijgt iedere situatie een eigen en unieke aanpak. De Professional Organizer neemt niet over, maar ondersteunt u in een ordeningsproces.

Het beroep bestaat al een aantal jaren in de Verenigde Staten. De toenemende informatiestroom en ook de veelheid daarvan en het gebruik van e-mail en, internet, hebben de behoefte aan meer structuur en ordening in werk en wonen met zich meegebracht. Professional Organizing is het vakgebied dat zich hierin heeft gespecialiseerd.

Ook in Nederland groeit hiernaar de vraag. Bedrijven en instellingen zien de waarde van deze dienstverlening, die kan niet alleen bijdragen aan de effectiviteit van hun activiteiten maar ook aan het werkplezier van hun medewerkers. Ook veel particulieren weten inmiddels de ondersteuning en toegevoegde waarde van een Professional Organizer te waarderen.

Is er een overkoepelende organisatie die garant staat?
Ja, branchevereniging NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, www.nbpo.nl). Per 1 november 2008 is Hoffelijk Advies gecertificeerd als Professional Organizer door de beroepsvereniging NBPO.

Is dit nieuw, vroeger maakte had niemand gebruik van een organizer!
Er zijn steeds meer tweeverdieners en éénoudergezinnen, zelfstandig ondernemers en tevens bestaat er al lang geen 9 tot 5 mentaliteit meer. Daarnaast groeit de intensiteit en hoeveelheid van al onze sociale bezigheden en verplichtingen die we belangrijker en leuker vinden dan ons bezighouden met het huishouden en onze eigen administratie.
Door de toename van apparatuur in huis (meerdere pc’s, blackberry, laptop en telefoons) en met de toegenomen vrijetijdsbestedingen hebben we ook meer bijbehorend materieel in huis. Dit alles betekent, naast ruimtegebrek, ook een omvangrijkere administratie: meer rekeningen, garantiebewijzen, wachtwoorden en gebruiksaanwijzingen. Daar komt ook nog bij de keuzemogelijkheid uit verschillende abonnementen bij energiebedrijven, internet/telefonie/tv-aanbieders, tijdschriften, verenigingen en dergelijke. Elke wijziging en elke overstap levert weer meer papierwerk en geregel op.

Wanneer schakel ik Hoffelijk Advies als Professional Organizer in?
Wanneer u het gevoel hebt dat u het overzicht kwijt raakt of bent of juist structuur nodig hebt maar mist. Bij gewijzigde levensomstandigheden zoals het ((ver)kopen van een huis, de start als zelfstandig ondernemer, een scheiding, de terugkeer uit buitenland, ziekte, verhuizing, logistiek verschillende werkplekken, burn-out’). Ook komt het voor dat de tijd gewoon ontbreekt. En juist indien thuis en werkplek zich op hetzelfde adres bevinden, is het van belang een goede structuur op te zetten. Daar schakelt u Hoffelijk Advies voor in.

Is het effect van een organizer blijvend?
Een nieuw opgeruimde werk of thuis plek heeft een aantal weken nodig om helemaal ‘eigen’ te worden. Hoffelijk Advies hoopt in samenspraak een logica en orde aan te brengen die logisch voelt en snel eigen voelt en daardoor sneller blijft maar natuurlijk gaat niets vanzelf. In sommige gevallen is het prettig om (op verzoek) op herhaling te komen als ondersteuning.

Waarom Hoffelijk Advies inhuren, ik kan het toch zelf?
Niet iedereen is geboren met een talent voor ordening en structuur. U krijgt van Hoffelijk Advies ondersteuning, hulp en praktische tips hoe het daarna zelf te doen. Hoffelijk Advies gaat samen met u aan de slag om structuur en orde aan te brengen.

Organiseren? Is dat niet een overdreven woord voor opruimen?
Opruimen is een onderdeel maar als uw omgeving eenmaal georganiseerd is, dan is opruimen een routine die past in een georganiseerde omgeving.

Hoe wordt door Hoffelijk Advies integriteit gewaarborgd?
Hoffelijk Advies werkt met een geheimhoudingsverklaring die door beide partijen wordt ondertekend en nageleefd. Hiermee biedt Hoffelijk Advies de integriteit die haar klanten van haar mag verwachten.

PRAKTISCH

(Re)organiseert Hoffelijk Advies de woonomgeving of werkplek voor mij?
Na een eerste kennismaking en inventarisatie ontwikkelt Hoffelijk Advies samen met u een methode om uw woonomgeving of werkplek te (re)organiseren. Uw betrokkenheid is essentieel om te verzekeren dat:
~ een op maat gemaakt structuur wordt gekozen die juist aan uw wensen en eisen voldoet;
~ u de overtuiging heeft om ook voor een lange termijn structuur te verzorgen.

Beslist Hoffelijk Advies wat er kan worden weggegooid?
Nee, u blijft altijd degene die de beslissingen neemt. Het is de taak van Hoffelijk Advies om door gerichte vragen te helpen bij het nemen van beslissingen. Zij kan op mogelijkheden of oplossingen wijzen, waar u zelf misschien nog niet aan had gedacht.

Hoelang duurt het voor ik alles op orde heb?
Dat hangt af van de omvang van een project, de specifieke woon- of werkplek die het betreft, in hoeverre u Hoffelijk Advies aan de slag laat gaan en de beschikbare tijd en financiële middelen. Een afspraak duurt minimaal 2 en maximaal 6 uur per dag.

Is het ook mogelijk om u regelmatig in te huren om orde op zaken te stellen in bijvoorbeeld mijn administratie?
Natuurlijk, bijvoorbeeld dat Hoffelijk Advies een keer per maand bij u langskomt om het ritme van organiseren te behouden en niet terug te vallen in de oude situatie en samen met u uw administratie door te nemen.

Is het ook zinvol voor een eenmansbedrijf?
Juist. Een eenmansbedrijf administratief en logistiek op orde houden is lastig. Een goede basisstructuur is dan juist belangrijk. Als die structuur is aangebracht, is het op orde houden een stuk makkelijker. Zo kunt u zich weer richten op uw onderneming . Door te investeren in structuur en organisatie, biedt dit u de ruimte om deze kosten snel terug te verdienen.

Moet ik tijdens de sessies zelf aanwezig zijn?
Afhankelijk van uw situatie , zal daar tijd in moeten worden geïnvesteerd. Het is noodzakelijk dat samen de structuur wordt gekozen en gemaakt, want u bent degene die bepaalt welke structuur en organisatie u het beste ligt. Hoffelijk Advies zorgt voor overzicht.
Door begeleiding bent u in staat objectief uw papieren of bezittingen te bekijken en te beslissen wat hiermee moet gebeuren. Door actief mee te werken in een opruimsessie gaat uw huis of werkplek bij u passen en lukt het u beter om op orde te blijven.

Maar als het gaat om het uitzoeken van uw foto’s, het archiveren van uw boeken, cd’s en dergelijke kunt u de werkzaamheden volledig uit handen geven.

Moet ik alles door de Professional Organizer laten doen?
Niet noodzakelijk. Na het intakegesprek bepalen we samen wat de aanpak wordt. U kunt dan ook besluiten delen van het plan zelf uit te voeren.

Hoe lang duurt een traject met een Professional Organizer?
Per dag duurt een sessie van Hoffelijk Advies minimaal twee en maximaal zes uur. Hoeveel uren en dagen het totale traject duurt is verschillend. Na een intake kan er vaak een redelijke schatting gemaakt worden. Wanneer daadwerkelijk wordt begonnen, kan ik zien wat het tempo is en kan bij voortschrijdend inzicht direct een signaal worden afgegeven over het aantal uren en dagen dat verwacht wordt.
U kunt er ook voor kiezen om het over een paar weken of zelfs maanden uit te spreiden.

Ik heb helemaal geen tijd om alles opnieuw op orde te brengen.
Als u uw situatie op een blijvende manier wilt veranderen, is het noodzakelijk dat u er tijd in investeert. Een leef- en werkplek kan alleen samen met u worden geoptimaliseerd. Hoffelijk Advies ondersteunt, adviseert, organiseert en structureert. Time well spent die zich snel terugbetaalt!

FINANCIEEL

Wat kost het om Hoffelijk Advies in te huren?
Hoffelijk Advies werkt op uur basis en maakt na een intakegesprek een inschatting van de uren en dagen die nodig zullen zijn. Nadat het project is afgerond, bent u niet meer alles kwijt, uw papieren zijn op orde en uw financiële huishouding loopt niet altijd op aanmaningen. U hoeft geen dingen dubbel te kopen omdat u het oude niet meer kon vinden. U zult meer rust en plezier hebben in uw gestructureerde en geordende omgeving. Bovendien houdt u meer tijd over voor andere leukere dingen en dat is ook belangrijk.

Wat leveren de diensten van Hoffelijk Advies op?
Chaos en het gemis aan overzicht zorgen voor onnodige stress. Dezelfde stapel papieren keert dagelijks terug; die ene volgepropte kamer komt regelmatig in uw gedachten voorbij. Het verplaatsen van stapels is nooit een oplossing slechts afstel.
Een efficiënte werkplek maakt werk plezieriger en bespaart kosten. Een opgeruimd huis geeft u rust, ruimte en overzicht. Dit biedt u de mogelijkheid om toe te komen aan zaken die voor u belangrijk zijn.